Lyoness Solution Pack – moduł statystyk

Moduł statystyk to jeden z elementów Programu Stałego Klienta Lyoness, wchodzący w skład oprogramowania Lyoness Solution Pack, który przez pierwszy rok udostępniany jest partnerom handlowym nieodpłatnie. Jak zdążyliśmy zauważyć wśród naszych znajomych, wielu handlowców w dalszym ciągu nie wie, jak z niego korzystać i jak analizować prezentowane w nim dane. Postanowiliśmy więc poświęcić temu zagadnieniu dedykowany artykuł. Oficjalne informacje Lyoness na ten temat delikatnie rzecz ujmując są niewystarczające, a już na pewno ich charakter edukacyjny przysłoniły elementy marketingowe :) Moduł statystyk nie zastąpi innych profesjonalnych narzędzi do obsługi finansów firmy, ale i nie takie jest jego zadanie – w końcu uczestnicy Lyoness u żadnego z partnerów nie stanowią 100% jego klientów.

Statystyki to przyjazne narzędzie umożliwiające kontrolę efektywności programu Lyoness stosowanego w firmie. Prezentują ogólny obraz tego, w jakim stopniu wykorzystywany jest program i jaka część obrotu w przedsiębiorstwie jest z nim skorelowana. Znajdziemy tu informacje o ilości stałych i nowych klientów w danym okresie, ich płci, wieku, dystansie jaki pokonali od miejsca zamieszkania do naszej placówki, czy średniej wartości transakcji, jaką u nas zrealizowali. Ale po kolei.

MODUŁ STATYSTYK

modul_statystyk

Aby uruchomić moduł, po zalogowaniu się na stronie Lyoness danymi partnera handlowego wybieramy odpowiednio: Moje statystyki >>Dashboard – statystyka.

modul_statystyk2

Wyświetlone zostaną dane z domyślnego okresu – czyli z ostatnich 90 dni. Okres prezentowanych danych można łatwo zmienić wybierając jeden z wariantów dostępnych w polu Okres czasu. Można także zobaczyć dane z uwzględnieniem płci czy konkretnej lokalizacji partnera handlowego, w której zostały zarejestrowane transakcje uczestników.  Zmiana przeglądu danych z uwzględnieniem wybranych filtrów następuje po kliknięciu w przycisk Zastosuj filtr.

Myślę, że pól Obrót i Liczba transakcji nie trzeba wyjaśniać, dlatego więcej uwagi poświęcimy pojęciom Nowi Klienci Lyoness oraz Stali Klienci. Poniższe informacje pochodzą z biura Lyoness, a także wynikają z naszych własnych obserwacji podczas użytkowaniu programu. Dlatego w przypadku uwag lub wątpliwości, prosimy o kontakt, a postaramy się je rozwiać.

Nowi Klienci Lyoness

Pod tym pojęciem kryją się uczestnicy, którzy w wybranym okresie po raz pierwszy dokonali u nas zakupu. Nie ma przy tym żadnego znaczenia, czy są to klienci, których rejestrowaliśmy, czy zostali zarejestrowani przez kogoś innego.

Stali Klienci

Stali Klienci to Uczestnicy zarejestrowani przez partnera handlowego (pod ID firmowym), którzy w danym okresie dokonali zakupu. Sposób rejestracji (flyer, V-Term, M-Term) nie ma tu znaczenia.Wszyscy stali klienci, którzy podczas rejestracji wyrazili na to zgodę, mogą otrzymywać od handlowca drogą e-mail newslettery promocyjne. Ponadto do grupy stałych klientów możemy w sposób ręczny przypisać uczestników (swoich klientów), którzy nie zostali przez nas zarejestrowani. Wystarczy, że podczas wizyty takiego klienta, po zeskanowaniu jego karty przez M-Term, wybierzemy opcję Zarejestruj jako stałego klienta. Po co? Poza faktem, iż jego zakupy będą kwalifikowane jako zakupy naszych stałych klientów, to jeśli wyrazi on na to zgodę, jemu również można będzie przesyłać newslettery z dodatkowymi ofertami. Jak łatwo zauważyć, ten sam uczestnik może być stałym klientem u wielu partnerów Lyoness.

Pozostali Klienci

Poza nowymi i stałymi klientami istnieje też trzecia grupa klientów, którzy w danym okresie dokonywali kolejnych zakupów w firmie (nie są więc nowymi klientami), jednak nie są to uczestnicy zarejestrowani przez partnera (nie są też stałymi klientami).

Wartości procentowe

stali_i_nowi

Obie wartości procentowe odnoszą się niezależnie do ogółu wszystkich uczestników, którzy w danym okresie dokonali u nas zakupu. Nie powinno więc dziwić, że sumując te wartości mogą one przekroczyć 100%. Klient, którego rejestrujemy jako uczestnika podczas pierwszych zakupów w naszej firmie, staje się równocześnie naszym stałym jak i nowym klientem. Jak łatwo obliczyć na podstawie powyższego przykładu [(142*100%)/91.6%] – w wybranym okresie mieliśmy w sumie 155 uczestników programu. 142 stanowiło naszych nowych klientów, a 60 stałych.

Wykres obrotów

statystyki_obroty

Wykres prezentuje dane dotyczące obrotu w poszczególnych miesiącach. Możemy porównać obrót do poprzedniego miesiąca jak i średniej w naszej branży. Sugerujemy nie przywiązywać przesadnej wagi do informacji o danej branży, gdyż prawdopodobnie jest to bardzo ogólna branża – np. spożywcza. Jak wiadomo, w branży spożywczej zdarzają się zarówno piekarnie (gdzie klienci kupują produkty po kilka złotych) jak i większe markety, gdzie średnia wartość transakcji jest wielokrotnie wyższa. Niemniej jednak warto obserwować ten wskaźnik, gdyż jego znaczące odchylenie w krótkim czasie może być dla nas dodatkowym sygnałem.

Wykres transakcji

statystyki_transakcje

Na tym wykresie możemy odczytać ilość zarejestrowanych w danym miesiącu transakcji, a także porównać te dane z poprzednimi miesiącami oraz średnią w branży. Ponadto możemy łatwo odczytać ilu naszych nowych klientów, a także stałych (błednie nazwanych w typ wypadku 'obecnymi') dokonało u nas zakupu w określonym okresie. Jak widać na przykładzie – w lutym mieliśmy 21 klientów Lyoness, z czego 10 z nich było naszymi nowymi klientami, żaden nie był stałym klientem czyli 11 (21-10) z nich to klienci ani nowi, ani stali.

Wykres średniej wartości zamówienia

srednia_wartosc

Podobnie jak na poprzednich wykresach, wyświetlane informacje umożliwiają ich porównanie z ubiegłymi miesiącami oraz wynikami branży. W przypadku tego wykresu dane dotyczą jednak średniej wartości transakcji.

Filtry wieku, dni tygodnia oraz regionu

statystka_filtry

Wybierając zakładkę Filtrowanie uzyskujemy dostęp do kilku ciekawych informacji. Jeśli prowadzimy rodzaj działalności, który nie sprzyja pozyskiwaniu dodatkowych danych o naszych klientach, prezentowane tu filtry mogą uzmysłowić nam to, które grupy wiekowe naszych klientów generują największe obroty, w jaki dzień tygodnia odnotowujemy najmniejszą ilość transakcji oraz jak wielu klientów dociera do nas spoza najbliższego regionu. Pola oznaczone kolorem różowym i zielonym to odpowiednio najniższe i najwyższe wartości dla poszczególnego kryterium. Te dane mogą okazać się wyjątkowo pomocne, jeśli zdecydujemy się na przygotowanie dodatkowych ofert promocyjnych celem zachęcenia do wizyty przez deficytowe grupy wiekowe klientów lub w konkretnym dniu tygodnia. Taką ofertę można przygotować w postaci Shopping Point Deals lub wysłać za pomocą narzędzia newslettera, o którym szczegółowo napiszemy innym razem.

2 komentarzy dotyczących: “Lyoness Solution Pack – moduł statystyk

  • 30 czerwca 2015 o 17:59
    Permalink
     IP: 193.33.176.12

    Dobry tutorial, tylko te screeny coś się nie spinają – to są screeny z biura internetowego jednego z was? Super, że wprowadziliście powiadomienia o nowych artykułach dla zarejestrowanych osób. Tak już zostanie?

    Odpowiedz
  • 30 czerwca 2015 o 18:20
    Permalink
     IP: 213.76.124.39

    Jak coś, to jednej z nas :) Nie – zrzuty ekranu pochodzą od kilkoro z nas. Nie chcieliśmy być stronniczy, więc zrzuty dotyczą różnych działalności jakie prowadzimy. Dlatego też prezentują zróżnicowane obroty. Co do powiadomień – nie jestem pewna, bo blogiem zajmuje się kolega, ale raczej nie mamy zamiaru z nich rezygnować, zwłaszcza jeśli odpowiadają Tobie :)

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *