Dlaczego Lyoness w Polsce rozwija się tak powoli?

To pytanie zadaje sobie wielu z nas i pewnie każdy ma własną odpowiedź. Albo nawet kilka :) Postanowiliśmy trochę usystematyzować tę wiedzę i przygotowaliśmy podsumowanie tego, co naszym zdaniem przyczynia się do powolnego rozwoju programu i jego jeszcze znikomej penetracji wśród konsumentów oraz przedsiębiorców. Jesteśmy ciekawi waszych opinii i pomysłów, dlatego zachęcamy do dyskusji w tym wątku :)

1. Stosowanie kontrowersyjnego modelu marketingowego opartego o MLM.

Sam model nie jest złym rozwiązaniem, ba – powiedziałbym nawet, że bardzo efektywnym jeśli stosowany z rozwagą i bez zbędnego szerzenia apodyktyczności. Niestety często osoby które na nim bazują, albo z powodu braku odpowiedniej wiedzy i obycia biznesowego, albo poprzez mniej lub bardziej umiejętne manipulacje obiecują innym złote góry (czy to uczestnikom, czy też przedsiębiorcom). Ci mniej świadomi chwytają przynęte i wkrótce z żalem przyznają, że zostali wprowadzeni w błąd, ci bardziej świadomi negatywnie nastawiają się do programu oraz jego możliwości już na samym początku. 

2. Zasoby oraz środki finansowe są skupiane praktycznie tylko i wyłącznie na marketingu wielopoziomowym, jako jedynej słusznej drodze do rozwoju Lyoness.

A gdzie inne działania marketingowe? Czy na MLM-ie kończy się już świat i sposób na rozwój? Czy stosowanie innych rozwiązań zostało zakazane? Czy jeśli problem „przerasta” sam Lyoness, może warto zatrudnić odpowiednią agencję, która przygotuje kompleksową strategię? Co jak co, ale te kilka insertów w prasie, czy wątpliwej jakości artykuły pojawiające się na podrzędnych stronach internetowych to chyba trochę za mało?

3. Brak odpowiednio wyszkolonego personelu, który skupiłby się na pozyskiwaniu nowych partnerów SME.

Szkolenia dla przedstawicieli czy coachów to nie wszystko. Wiele z tych osób nie ma żadnego background’u biznesowego, odpowiedniej wiedzy lub doświadczenia w przeprowadzaniu rozmów handlowych. Ich kolokwialne, a zdarza się i sekciarskie podejście często skutkuje efektem odwrotnym do zamierzonego. Może warto rozważyć stworzenie dedykowanego działu sprzedaży działającego równolegle z MLM-owymi rozwiązaniami.

4. Bezkompromisowe i w sumie bezzasadne wprowadzanie i stosowanie anglojęzycznego słownictwa, co negatywnie wpływa na odbiorców (uczestników, a także partnerów Lyoness) i generuje niepotrzebne bariery.

W Polsce mogłyby być Oferty Specjalne, Sklep Lyoness, a nie Shopping Point Deals czy Lyoness Store.  Czy nie lepiej naukę języków obcych pozostawić odpowednim instutucjom, np. szkołom?

5. Brak stabilizacji i konsekwentnie realizowanych długoterminowych strategii, co prowadzi do zagubienia wśród obecnych uczestników.

Nieustanne zmiany nazewnictwa, warunków oferty, partykularnych założeń programu. Reszty korzyści, shopping point deals, bony elektroniczne, oryginalne, prezentowe, rabatowe – to tylko niewielki wycinek lyonessowej rzeczywstości. Z jednej strony Lyoness oferuje dużo możliwości, z drugiej – czy aby nie za dużo?

6. Przesadna korporacyjność

Ilekroć zadaje się pytanie lub wysuwa propozycję, na których odpowiedzi próżno szukać w Lyonessowym FAQ, niezbędny jest kontakt z biurem Lyoness. Niestety na wiele odpowiedzi przychodzi nam czekać całą wieczność, aż łaskwa centrala w Graz raczy udzielić odpowiedzi. A i odpowiedź zazwyczaj jest negatywna. Próżno szukać jej argumentacji wśród pracowników polskiego biura. I nie twierdzę, że pracownicy polskiego biura są niekompetentni (miałem okazję poznać kilkoro z nich), ale jacyś tacy nad wyraz podporządkowani niezawisłemu stanu rzeczy, który stanowi ich spółka matka w Styrii. Czy tak być musi?

7. Relatywnie wysoka cena Progamu Stałego Klienta Lyoness dla SME niekoniecznie dostosowana do polskich realiów.

Piszę „realatywnie wysoka”, gdyż zostawiam tu miejsce ne polemikę. Mam na myśli po prostu to, że cena sprawia, iż oferta Lyoness dla niektórych „nienajwiększych” przedsiębiorstw może się okazać barierą nie do pokonania. Oby nie wykorzystała tego konkurencja.

8. Częste niewypały

Ile to razy słyszeliśmy nawet od samego założyciela Lyoness, że za miesiąc, pół roku czy konkretnego dnia zostanie uruchomione to, wdrożone tamto i będzie działać tak. Zamiast tego w deklarowanym terminie nie udaje się tego uruchomić, wdraża się tylko część i zamiast działać tak, działa siak, albo nie działa w ogóle. Mam tu na myśli m.in. Master Card, Loyalty Mall, „transmisję z 8 listopada” czy „dodatkowe możliwości marketingowe dla partnerów handlowych” w zamian za Shopping Points. Każdy ma prawo do popełniania błędów, ale jak to powiedział François de La Rochefoucauld – „większość naszych błędów jest bardziej wybaczalna niż środki, którymi staramy się je ukryć„.

9. Brak pokory

Jest Lyoness Browser czy przeglądarka Google Chrome z nakładką Lyoness, którą może napisać przeciętny programista? Jest fuzja z Mastercard, czy po prostu współpraca z jednym z ich licencjonobiorców mających prawo do wykorzystywania logo Mastercard? Jest bezpośrednia współpraca z Apple, czy po prostu Lyoness jest jednym z wielu wydawców reklam Apple w modelu efektywnościowym? Czy odpowiedź na te pytania z perspektywy konsumenta ma większe znaczenie? Moim zdaniem nie ma. Więc po co to całe zaklinanie rzeczywistości? Rezygnacja z tej niepotrzebnej pompatycznej otoczki mogłaby oczyścić nieco atmosferę i nie stanowić doskonałej pożywki dla wszystkich lyosceptyków.

10. Zły PI-JAR.

Tak naprawdę zły PR to w dużej mierze efekt uboczny poruszonych powyżej kwestii. Sprawa w UOKIKu to taka wisieńka na torcie. I pomimo, że ta sytuacja nie pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku Lyoness, z pewnością nie będzie stanowić o „być albo nie być” firmy. O tym stanowić będzie oferta Lyoness i kolejne decyzje firmy. Wielu z ironią podchodzi do głównej idei Lyoness, którą są ZAKUPY. Niepotrzebnie. Bo jeśli zakupy będą i będzie ich dużo, karawana pojedzie dalej i być może dołączy do niej niejedna atrakcyjna sieć handlowa. Bo dla prezesa takiej firmy zazwyczaj ważniejszym argumentem pozostaną liczby niż to, co, kto i gdzie pisze.

Kilka słów prawdy

Podsumowując przyznam się do tego – tak, łatwo jest krytykować, ale nie tylko o krytkę tu chodzi. Chciałbym uzmysłowić jedną rzecz – aktualna sytuacja to nie jedynie hermetyczne pasmo bardziej lub mniej kontrowersyjnych decyzji podjętych przez Lyoness. Odpowiedzialność za ten stan rzeczy w pewnym stopniu ponoszą także niektórzy uczestnicy. Wynika to z charakterystyki MLMu, który daje dużą niezależność i autonomię w działaniach ludzi, którzy budują swoje struktury konsumenckie. A sposób w jaki to robią, wywiera silny wpływ na osoby, z którymi się komunikają oraz na postrzeganie Lyoness przez zwykłego obserwatora.

6 komentarzy dotyczących: “Dlaczego Lyoness w Polsce rozwija się tak powoli?

  • 4 maja 2015 o 20:10
    Permalink
     IP: 193.33.176.12

    Bardzo ciekawe podsumowanie, w sumie aż dziwie, że nikt nie komentuje, bo postawiliście dość mocne tezy. Chyba, że wszystkie komentarze usuwacie 😛 Nawet sobie konto założyłem. 3 mam kciuki, żebyście się nie wypalili 😛 Kiedy kolejny art?

    Odpowiedz
    • 4 maja 2015 o 20:24
      Permalink
       IP: 62.122.126.113

      Dziękujemy. Nad kolejnym artykułem pracuje już nasza koleżanka. Pozdrawiamy.

      Odpowiedz
  • Pingback: Lyoness w Polsce rozwija się, ale powoli. Dlaczego ? | CAŁA PRAWDA O LYONESS: ANTYGONA-LYO

  • 19 maja 2015 o 22:47
    Permalink
     IP: 94.254.192.154

    Zadziwiająco merytoryczny artykuł. To wszystko to niestety prawda. Zajmowałem się Lyoness 2 lata aktywnie też na terenie bardzo północnej Polski. Stracony czas, pieniądze i nerwy. Ale ile nauczyłem się o ludziach… :)

    Odpowiedz
    • 20 maja 2015 o 21:05
      Permalink
       IP: 46.174.208.229

      Może się po prostu do tego nie nadawałeś 😉

      Odpowiedz
  • 16 lipca 2015 o 16:27
    Permalink
     IP: 77.255.70.101

    Pieknie napisane lecz się nie zgadzam z tymi tezami  i nie będę się rozpisywał bo temat jest naprawdę rozległy,ale chętnie się spotkam i podyskutuję na każdy temat związany z Lyoness . Jestem PH Lyoness,zapraszam do mnie do Tarnowskich Gór "Delikatesy u Mariusza" ul.Kościuszki 11 b.

     

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *