Dla jakiej firmy program lojalnościowy?

Wprowadzenie

Prawdopodobnie rozważasz wdrożenie programu lojalnościowego w swojej firmie. Pamiętaj jednak, że jeśli w firmie nie dzieje się dobrze, w pierwszej kolejności powinieneś skupić się na wewnętrznych problemach, które ją trapią, dopiero potem myśleć o programie lojalnościowym.

Nie ma żadnego sensu inwestowanie w jakikolwiek program oczekując, że jego wprowadzenie sprawi cuda i wyciągnie Twoją firmę z dołka. Cuda wprawdzie czasem się zdarzają, ale takie podejście jest co najmniej ryzykowne i może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

Program lojalnościowy jako katalizator

Osobiście postrzegam program lojalnościowy na zasadzie szkła powiększającego czy też katalizatora aktualnej kondycji przedsiębiorstwa. Tak naprawdę nie ma większego znaczenia czy prowadzisz duże przedsiębiorstwo, czy jednoosobową działalność. Sukcesywnie i inteligentnie realizowany program lojalnościowy może wzmocnić prawie każdą działalność. Źle dobrany lub nieodpowiednio prowadzony program w firmie może jej tylko zaszkodzić, a w najlepszym przypadku stanowić zbędny koszt.

Cel?

Głównym zadaniem programu lojalnościowego jest budowanie silnej, pozytywnej relacji pomiędzy firmą, a klientami. Oczywiście program lojalnościowy to tylko jeden z wielu środków do realizacji tego celu. Niejednokrotnie atrakcyjna oferta oraz profesjonalna i miła obsługa to najważniejsze czynniki warunkujące lojalność klientów. Ich wartość może być znacznie wyższa od jakiegokolwiek dostępnego na rynku programu. Jeśli jednak Twoja firma ma się dobrze, a szukasz rozwiązania, które dodatkowo wzmocni relacje z klientami i będzie stanowić wyróżnik na tle konkurencji, oferta Lyoness może (chociaż nie musi) okazać się dla Ciebie interesująca.

Wyróżnik

To, co mnie zachęciło do wprowadzenia Lyoness w swojej firmie, to połączenie zwrotu pieniędzy za zakupy z elementami MLM-u. Taki mechanizm to bardzo silny bodziec, który odpowiednio ukierunkowany stanowi doskonałe spoiwo dla działalności firmy. Pieniądze zawsze będą budzić większe emocje od jakichkolwiek punktów, nagród, czy innych form gratyfikacji.

Model biznesowy programu Lyoness

Przedsiębiorca deklaruje prowizję, którą będzie wypłacał Lyoness od każdej transakcji dokonanej przez uczestników programu. Oczekiwana ze strony Lyoness prowizja różni się w zależności od branży, standardowo jest to co najmniej  6%, ale w praktyce różnie to bywa – istnieją przypadki, że akceptowane jest 4%, a nawet mniej. Co ważne, prowizja liczona jest od kwoty brutto zakupu, a na fakturze za nią doliczany jest także 23% VAT.

Prowizja dzielona jest na tzw. korzyści Lyoness. O sposobie podziału prowizji decyduje Lyoness, dlatego warto upewnić się przed podpisaniem umowy, czy Lyoness podzieli ją tak, jak byśmy sobie tego życzyli.

Przykład:

Przy 6% prowizji, jej podział zazwyczaj wygląda następująco:

2% –> Cashback (zwrot pieniędzy)

0,5% x 2 –>Bonusy przyjacielskie

1,5% –> Shopping Points

1,5% –> Lyoness

Jak widać na powyższym przykładzie z 6% prowizji opłacanej przez partnera handlowego, teoretycznie tylko 1,5% trafia do Lyoness, a reszta (4,5%)  do wspólnych klientów (uczestników programu). W praktyce jednak Shopping Points nie mają usystematyzowanego finansowego wymiaru dla konsumenta (ich wartość jest zmienna w zależności od części systemu Lyoness oraz perspektywy), co pozwala domniemywać, iż kryjąca się w tym wypadku za nimi wartość prowizyjna częściowo także może stanowić wynagrodzenie dla Lyoness.

MLM i Program Stałego Klienta Lyoness

Będąc partnerem handlowym Lyoness i rejestrując swojego klienta jako uczestnika programu ponosimy koszt w postaci prowizji, jaką każdorazowo musimy odprowadzić do Lyoness od każdej jego transakcji dokonywanej w swojej firmie.

Lyoness oferuje jednak poniekąd możliwość częściowej rekompensaty tego kosztu. Wystarczy, że jako właściciel firmy zarejestrujesz się w Lyoness jako uczestnik programu, a następnie zarejestrujesz pod sobą swoją firmę, którą chcesz dołączyć do programu jako partnera handlowego.

Dzięki temu rejestrując swoich klientów do Lyoness, od każdego ich zakupu w twojej firmie 0,5% bezpośredniego bonusu przyjacielskiego trafia na konto firmowe oraz 0,5% pośredniego bonusu przyjacielskiego trafia na Twoje własne konto. Co ważne, za każdy zakup Twojego klienta u innych partnerów handlowych w dalszym ciągu otrzymujesz bezpośredni oraz pośredni bonus przyjacielski.

Branża ma znaczenie

Oprócz samej kondycji finansowej przedsiębiorstwa ogromne znaczenie ma sama specyfika działalności oraz branża. Prowadząc na przykład komis samochodowy, w którym średnia wartość transakcji oscyluje wokół 10.000zł, a cena samochodu stanowi wartość standardowo podlegającą negocjacji, należy zastanowić się na czym tak naprawdę zależy w tym wypadku klientowi? Zazwyczaj na cenie. Zdecydowana większość z nas wybierze ewentualne 5% rabatu, które właściciela komisu kosztuje 5% wyjściowej ceny samochodu. Rejestrację transakcji w Lyoness i 2% zwrotu pieniędzy, co w takim przypadku kosztować będzie właściciela co najmniej wspomniane 5% (całkowita prowizja odprowadzana do Lyoness) wybiorą tylko nieliczni.

Powyższy przykład ma swoje odniesienie do wszelkiego rodzaju produktów i usług z elastycznym cennikiem, o dużej wartości oraz nabywanych rzadko. Nie twierdzę, że dla takich branż program Lyoness nie ma racji bytu, ale zachęcam do skrupulatnego przeanalizowania procesu sprzedażowego w swojej firmie przed decyzją dotyczącą przystąpienia jako partner Lyoness. Zastanów się, czy w przypadku zakupu samochodu, nieruchomości, ubezpieczenia na wakacje czy usługi w postaci remontu łazienki, wprowadzenie jakiegokolwiek programu lojalnościowego ma szansę warunkować decyzję klienta o zakupie. Warto również skontaktować się z innym partnerem handlowym Lyoness z Twojej branży i zapytać jak wygląda efektywność programu w jego przypadku.

Istotnym elementem jest także to, że niektórzy konsumenci nie lubią lub po prostu nie potrafią negocjować. W takich sytuacjach program Lyoness sprawdza się bardzo dobrze – uczestnik programu doskonale wie, ile zwrotu pieniędzy mu się należy i nie musi o niego w żaden sposób zabiegać.

Znacznie łatwiej i w pełniejszym zakresie masz możliwość wykorzystania programu Lyoness, jeśli prowadzisz działalność opartą o konkretny cennik, np. w sklepie spożywczym, salonie fryzjerskmi, czy restauracji. W każdym z tych typów działalności klienci rzadko mają możliwość negocjacji cen, a marża pozwala na co najmniej 5% prowizji, zwłaszcza jeśli będą się za nią kryły wyższe obroty oraz nowi klienci. Co więcej, zazwyczaj nie dysponujesz danymi swoich klientów, więc jakakolwiek możliwość kontaktu celem zachęcenia ich do ponownej wizyty dzięki rabatom lub newsletterom promocyjnym nie wchodzi w grę. Program Lyoness daje taką możliwość i może stanowić efektywny dodatek dla Twojej działalności.

Czy masz na to czas?

Wdrożenie programu lojalnościowego w przedsiębiorstwie wiąże się ze sporym nakładem czasu, zwłaszcza w przypadku programu Lyoness. Jeśli wprowadzenie programu w swojej firmie traktujesz jako długofalową inwestycję wspomagającą Twój biznes, powinieneś poświęcić sporo uwagi na szkolenie personelu. Bez tego nawet idealny program lojalnosciowy (o ile taki istnieje) nie przyniesie oczekiwanego rezultatu. Jeśli nie jesteś w stanie zrobić tego sam, zastanów się, czy nie warto oddelegować do tego zdania któregoś z pracowników. Bez praktycznej wiedzy sprzedawcy z zakresu obsługi Mterm (rejestracja transakcji, klientów, obsługa Shopping Point Deals, etc.), sposobu procesowania ewentualnych reklamacji, a także płynących dla klienta z programu korzyści, na własne życzenie rezygnujemy z możliwości wykorzystania programu w 100%. 

Podsumowanie

Odpowiadając na pytanie postawione w temacie – praktycznie w każdej fimie można uruchomić wartościowy program lojalnościowy. Przedsiębiorca musi jednak znać potrzeby swoich klientów, umieć je pogodzić z własnymi interesami i co równie ważne –  zwyczajnie znać specyfikę branży i funkcjonalność programu, na którego wdrożenie się decyduje.

"Klienci mogą schodzić się tłumnie, ale zadowolenie odczuwają pojedynczo"

George Schenk

 

3 komentarzy dotyczących: “Dla jakiej firmy program lojalnościowy?

  • 6 maja 2015 o 22:45
    Permalink
     IP: 46.174.208.229

    Mam dziwne wrażenie, że zarówno na blogu anty jak i pro swoje opinie w przeważającej mierze zamieszczają mlmowcy, którzy kompletnie zapominają, że bez partnerów jak i samych konsumentów nikt nic nie zarobi, a już na pewno nie w dłuższej perspektywie czasu.  Śmiać mi się chce, jak czytam tu czy tam, że Lyoness się kończy, że obroty spadają, że to piramida. Zresztą najlepszym dowodem na to są duże firmy współpracujące z Lyo – ORLEN, BAT czy choćby ostatnio booking.com. Jeśli nie mieliby BIZNESOWEJ korzyści (jaka by ona nie była), to by współpracowali z Lyo? Oni nie współpracują z Lyo, bo tak im kazał Freidl, prezes Lyo Poland, czy nawiedzony znajomy mlmowiec. To są poważni zbinesmeni. Robią to z różnych powodów pośrednich, ale ich wspólnym mianownikiem są zawsze pieniądze. Jestem partnerem handlowym z podkarpacia od prawie 2 lat i pomimo, że bez Lyoness bym się obszedł, zdecydowałem się na niego, ponieważ nie mam monopolu na swoją działalność, a takich jak ja w regionie jest kilku. Dla mnie to był strzał w dziesiątkę i nie twierdzę, że dzięki Lyoness wożę się Licolnem po wiosce. Wystarczy, że widzę ogromne zainteresowanie programem wśród swoich klientów i lekki wzrost przychodów. Zresztą zadowolonych handlowców jest wielu, tylko nie afiszują się tym na prawo czy lewo, bo nie widzą powodu. Tu krótki film jednego z nielicznych, którzy wyszli przed szereg – Pana Macieja: https://www.youtube.com/watch?v=8_nEAdCoZKo Tyle w temacie.   

    Odpowiedz
  • 7 maja 2015 o 16:41
    Permalink
     IP: 88.156.87.33

    słyszałem o kartach z logo handlowców, czyli co? do każdego handlowca mam iść z jego karta??? miała byćjedna karta do wszystkich …

    Odpowiedz
    • 18 maja 2015 o 21:29
      Permalink
       IP: 193.33.176.12

      Bez stresu. Wystarczy dowolna karta z logo lyoness – to, kto ci ją dał nie ma znaczenia :)

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *